ایرانیان جهان

آخرين مطالب

همه چیز درباره اهمیت انتخابات شهرداری ها در ترکیه ترکیه

همه چیز درباره اهمیت انتخابات شهرداری ها در ترکیه
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - مهر / متن پیش رو در «مهر» منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست.
اردوغان درباره نتایج انتخابات نگران است و اگر شهرهای مهمی همچون استانبول و آنکارا، تحت کنترل شهرداران مورد حمایت او نباشند، مسیر پیش رو برای دولت و حزب حاکم دشوار خواهد بود.

مردم ترکیه امروز یکشنبه پای صندوق‌های رای رفته اند. آنان در اردیبهشت ماه سال 1402 برای انتخاب رییس جمهور و نمایندگان پارلمان رای دادند اما حالا قرار است شهردارانی را برگزینند که دوران مسئولیت آنها 5 ساله است و از بسیاری جهات، اهمیت رقابت احزاب برای این مسابقه بزرگ، کمتر از انتخابات پارلمان نیست.
اردوغان در انتخابات سال گذشته، وعده داده بود که هر چه زودتر به بحران اقتصادی خاتمه داده و تورم را پایین می‌آورد. اما از آن زمان تاکنون، شرایط برای مردم ترکیه سخت‌تر شده و دلار ظرف یک سال از 21 لیره به 32 لیره رسیده است. ولی مشخص نیست که این متغیر مهم، تا چه اندازه بر نتایج رقابت احزاب، اثر بگذارد. البته گفته می‌شود که اردوغان درباره نتایج انتخابات نگران است و اگر شهرهای مهمی همچون استانبول و آنکارا، تحت کنترل شهرداران مورد حمایت او نباشند، مسیر پیش رو برای دولت و حزب حاکم دشوار خواهد بود.
62 میلیون شهروند واجد شرایط رای دادن
در حال و هوای ماه مبارک رمضان و در روز تعطیلی یکشنبه، انتظار می‌رود که این بار نیز میزان مشارکت بالایی در انتخابات ترکیه ثبت شود. اما با توجه به شرایط فصلی، اختلاف افق و ساعت غروب آفتاب، زمان رای‌گیری در 32 استان شرقی ترکیه، یک ساعت زودتر از سایر استان‌ها خواهد بود. اما کل زمان رای‌گیری در همه استان‌ها بدون امکان تمدید، 9 ساعت تمام خواهد بود.
بر اساس قوانین ترکیه، «نهاد عالی انتخابات» (YSK) بالاترین دستگاه متولی امور انتخاباتی این کشور است که مستقل از دولت و وزارت کشور است. این نهاد اعلام کرده که 61 میلیون و 441 هزار و 882 نفر از شهروندان ترکیه، واجد شرایط رای دادن هستند. یک میلیون و 32 هزار و 610 نفر از شهروندان بالای 18 سال، برای اولین بار در این انتخابات رای می‌دهند. 34 حزب سیاسی کوچک و بزرگ ترکیه، در 81 استان این کشور، در انتخابات امروز رقابت می‌کنند و تعداد 206 هزار صندوق در سراسر کشور مستقر می‌شود.
از مجموع 81 استان ترکیه، مراکز 30 استان این کشور، به عنوان شهرداری کلانشهر شناخته می‌شوند که با توجه به بودجه و اعتبارات بالا، برای همه احزاب اهمیت بیشتری دارند و احزاب مختلف، تلاش می‌کنند که تعداد بیشتری از کلانشهرها را فتح کنند.
معمولا شمارش آراء در ترکیه با سرعت بالا صورت می‌گیرد اما بعید نیست که این بار هم در برخی حوزه‌های انتخابیه حساس، اختلاف و اشکال پیش آید. در انتخابات سال 2019 میلادی، حزب عدالت و توسعه شاکی شد و اعلام کرد که در شمارش آرای استانبول، تخلف روی داده است. اردوغان که نمی‌توانست قبول کند که رفیق نزدیک او بن علی ییلدرم نخست وزیر اسبق ترکیه از اکرم امام اوغلو شکست خورده، خواهان ابطال نتایج شد. نهاد عالی انتخابات نیز زیر فشار سیاسی حزب حاکم، این درخواست را پذیرفت و رای به تکرار انتخابات داد. اما در انتخابات بعدی، امام اوغلو آرای بیشتری گرفت و شهردار شد. در نتیجه پیش بینی می‌شود که این بار نیز در مورد شمارش آرا در استانبول، آنکارا و حتی در ازمیر، حواشی جدیدی مطرح شود.
چرا شهرداری‌ها برای احزاب ترکیه مهم هستند؟
شهرداران در نظام سیاسی – اجرایی ترکیه، اختیارات قابل توجهی دارند و احزابی که می‌توانند کنترل شهرداری‌ها را در اختیار بگیرند، ابزار و امکانات متعددی برای تقویت پایگاه سیاسی و اجتماعی خود، در اختیار دارند. از این گذشته، رسیدن به پست شهرداری به ویژه در کلانشهرهای ترکیه، تمرین حساس و مهمی برای برجسته شدن نام سیاستمدارانی است که می‌خواهند در آینده، وزیر و رییس جمهور شوند.
خود رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه نیز، روزگاری شهردار استانبول بوده و در همان مدتی که این پست را در اختیار داشت، توانست خود را به مردم ترکیه معرفی کند و بعدها به مقام نخست وزیری و ریاست جمهوری برسد. این قاعده برای مخالفین نیز صدق می‌کند و اردوغان که حالا برای سومین بار متوالی، رییس جمهور ترکیه شده، تمایل ندارد که شهرهای مهم و استراتژیک ترکیه، به دست شهردارانی بیفتد که پیرو رویکرد سیاسی احزاب مخالف او هستند.
زمانی که در سال 2019 میلادی، چندین شهرداری مهم و به ویژه شهرداری‌های آنکارا، استانبول و آدانا به دست مخالفان افتاد، عملا موجی از تضعیف پایه‌های اجتماعی حزب عدالت و توسعه آغاز شد و پس از آن رویداد مهم، مخالفان توانستند مانع از چندین پروژه کلان اردوغان شوند. یکی از این پروژه‌ها، احداث گذرگاه آبی جدید برای عبور کشتی‌ها از دریای سیاه به استانبول، مرمره، اژه و دریای مدیترانه بود که با مخالفت قاطعانه اکرم امام اوغلو، عملا امکان اجرا نیافت و در نتیجه دولت و حزب حاکم از آورده پیش بینی شده چند میلیارد دلاری این پروژه محروم ماندند.
بازی پیچیده در استانبولِ مه آلود
کلانشهر 14 میلیون نفری استانبول، به عنوان قلب گردشگری، تجارت و تحولات فرهنگی و ورزشی ترکیه شناخته می‌شود. اغلب برندها و هلدینگ‌های بزرگ ترکیه در استانبول هستند و اردوغان بارها در سخنرانی‌های خود به این نکته اذعان کرده «هر که استانبول را ببرد، تمام ترکیه را برده و هر که در استانبول شکست بخورد، در سراسر ترکیه شکست خواهد خورد». این سخن او، گویای این واقعیت است که شهردار استانبول، چنان پست و جایگاه مهمی است که حتی وقتی که دولت و پارلمان در اختیار حزب حاکم باشد باز هم بدون استانبول، احساس می‌کند چیزی مهمی را از دست داده و نمی‌تواند به شکل آسوده خاطر، برنامه‌های خود را پیش ببرد.
در 5 سال گذشته، شهرداری استانبول در دست اکرم امام اوغلو بوده و شواهد نشان می‌دهد که او محبوبیت قابل توجهی نزد مردمان این شهر دارد. او به عنوان نامزد مورد حمایت حزب جمهوری خلق به میدان آمده که قدیمی‌ترین حزب ترکیه است. حزبی با 101 سال سابقه و رویکرد سیاسی و فکری لاییک و کمالیستی، تمام توان خود را برای حمایت از امام اوغلو به کار گرفته و در طرف مقابل، حزب عدالت و توسعه نیز مراد کوروم را نامزد کرده که قبلا در کابینه اردوغان وزیر مسکن، شهرسازی و محیط زیست بوده و در دوران زلزله، کارنامه قبال قبولی داشته است.
حالا اغلب نظرسنجی‌های میدانی، حاکی از احتمال پیروزی امام اوغلو است. اما اغلب آگاهان سیاسی می‌گویند، رقابت در این شهر، درست مانند حال و هوای مه آلود صبحگاهی که پل عظیم استانبول را در بر می‌گیرد؛ مبهم و نامعلوم است. چرا که امام اوغلو، این بار برخلاف رقابت سیال 2019 میلادی، از حمایت میلیونی کردهای مقیم استانبول برخوردار نیست و برخی دیگر از احزاب مخالف نیز، نامزدهایی به میدان فرستاده‌اند که باعث سرشکن شدن آرا خواهند شد.
پیش بینی می‌شود در صورت پیروزی مراد کوروم در استانبول، اردوغان و حزب عدالت و توسعه، امکان و مجال بیشتری داشته باشند تا برنامه‌های سیاسی و اقتصادی خود را به شکل تمامیت خواهانه پیش ببرند و حتی از بابت نتایج انتخابات سال 2028 میلادی نیز تا حد زیادی آسوده خاطر شوند. اما در آنکارا، شرایط به نفع منصور یواش نامزد مورد حمایت حزب جمهوری خلق است. حال باید دید نتایج رقابت امروز به کجا خواهد کشید و تا چه اندازه بر تحولات آتی ترکیه اثر می‌گذارد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1122568/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روحانی و شورای نگهبان در چالش شفافیت

روحانی «امروز» متفاوت با روحانی «قبل 1400»

تاکید ایرلند بر به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی

فرانسه: به شدت مخالف هرگونه حمله اسرائیل به «رفح» هستیم

تجمع دانشجویان دانشگاه آکسفورد در حمایت از فلسطین

تغییر دستمزد کارگران جدی شد؟

پروندۀ 75 رزمندۀ فاقد مدارک بالینی در کمیسیون تطبیق احراز جانبازی بنیاد شهید آذربایجان شرقی بررسی شد

خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد

مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟

زنان رادیکال‌ شده‌اند

فعال اصلاح‌طلب: نه از یاران «ب.ز» می‌گویند، نه مسائل مالی پرونده را شفاف می‌کنند

«رفح» در آستانه فاجعه انسانی دیگر؛ رژیم صهیونیستی حملات هوایی را آغاز کرد

غیبت خبرساز پاشینیان در مراسم تحلیف پوتین

تاکید ایرلند بر برسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی

حمایت بلژیک از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

هشدار مسکو به لندن: مواضع نظامی انگلیس را هدف قرار می‌دهیم

افزایش محسوس قیمت‌ها در بازار طلا و سکه؛ دلار در کانال 61 هزارتومان ماند

آخرین قیمت مرغ در بازار اعلام شد

خاندوزی: در آینده‌ای نزدیک شاهد آغاز مرحله عملیاتی‌سازی شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق خواهیم بود

رئیس سیا برای ادامه مذاکره به فلسطین اشغالی می‌رود

سفیر انگلیس در مسکو احضار شد

حمله پهپادی حزب الله لبنان به پایگاه «المطله»

«ارومیه» واقعا احیا شد؟

انتفاضه جهانی در دانشگاه‌های جهان

شورش علیه سیاست

توضیحات کرملین درباره مانور هسته‌ای ارتش روسیه

وزیر دفاع اسرائیل خطاب به نتانیاهو: باید به توافق تبادل اسرا تن داد

«رفح» در آستانه فاجعه انسانی دیگر؛ آغاز حملات پراکنده رژیم صهیونیستی

افزایش محسوس قیمت‌ها در بازار طلا، سکه؛ دلار در کانال 61 هزارتومان ماند

تعرفه‌های جدید برقراری و تخلیه خط اینترنت اعلام شد

فرست پست: اسرائیل در جنگ غزه به کمک‌های آمریکا وابسته است

تماس‌های فشرده تشکیلات خودگردان فلسطین برای ممانعت از حمله به رفح

پیش بینی بورس سه شنبه 18 اردیبهشت 1403

کشور نیازمند «سرمایه انسانی آموزش دیده» است

روایتی از اتفاقی که باعث غافلگیری نتانیاهو شده است

درخششی دیگر در صنعت پرداخت ایران/ سپ دوباره پیشتاز شد

قیمت عجیب اجاره اتاق های مجردی

افزایش محسوس قیمت‌های طلا، سکه و دلار

افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است

نخست‌وزیر بلژیک: در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل هستیم

حماس: حمله به رفح برای اسرائیل تفریح نخواهد بود

قیمت مرغ و شترمرغ زنده گوشتی چقدر است؟

جزئیات جدید از همسان سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته

5.6 میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد

مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند

کشف 20 همت کالای قاچاق و دستگیری 945 متهم اقتصادی در سال جاری

لاپید: کابینه نتانیاهو به اسرا پشت کرد

تصاویری از بمباران سنگین شهر رفح

دهه «رکود، عبرت، تجربه»؛ رشد 1000 درصدی نقدینگی و «بلای تورم»

صعود بازار آسیا